Tot dit taakveld behoren taken op het gebied van openbaar vervoer en bijbehorende (omvangrijke) infrastructurele voorzieningen:
- Bus, tram en metro.
- Taxivervoer.
- Voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het openbaar vervoer.
- Bushalte of -station, tramhalte, metrostation, multimodaal knooppunt.
- OV experimenten .
Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente streeft naar een geleidelijke mobiliteitstransitie met duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijke pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie.
De gemeente bekijkt samen met de vervoerders hoe het aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk op maat kan worden gemaakt en er wordt gewerkt aan het behouden en beter benutten van het bestaande openbaar vervoer. Hierbij houdt de gemeente aandacht voor het sociale belang en de betaalbaarheid van vervoer.
De gemeente:
- Maakt zich samen met omwonenden en belanghebbenden hard voor een goede en veilige inpassing van het OV vanuit de Binckhorst naar en door Voorburg West.
- Neemt deel aan MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag en aan MIRT Verkenning Central Innovation District (CID);
- Pakt een proactieve rol in de regio en zet zich in MRDH-verband in voor het Transitieprogramma OV en Corona, waarbij de daling van het OV-gebruik als gevolg van Corona zoveel mogelijk wordt opgevangen (vooralsnog 2023 en 2024);
- Richt zich ook in MRDH-verband op langere termijn op groei van het OV-gebruik, mede in combinatie met bijvoorbeeld de regionale woningbouwopgave;
- Zet in op verbetering van bereikbaarheid van de Westfield Mall of The Netherlands per OV;
- Werkt aan implementatie van automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en Westfield Mall of the Netherlands door onder meer uitvoering van infrastructurele aanpassingen.
- Wij beoordelen de Vervoersplannen eind 2023 en verder. Deze dienstregelingen gaan jaarlijks rond medio december in en worden rond de zomer voorbereid. Doorgaans kunnen gemeenten zienswijzen indienen.
- In de loop van 2023 wordt de voorkeursvariant masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst aan de raad voorgelegd
Wat mag het kosten?
Openbaar vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 79 | 94 | 57 | 69 | 69 | 69 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -79 | -94 | -57 | -69 | -69 | -69 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hangen samen met de beleidsadvisering, kapitaallasten en toegerekende ambtelijke inzet op het gebied van openbaar vervoer.
Geplande investeringen
Taakveld | Totaal beschikbaar taakveld | Reeds gerealiseerd en geraamd t/m 2022 | Investeringen 2023 | Investeringen 2024 | Investeringen 2025 | Investeringen 2026 | |||||||
Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | Uitg. | Ink. | ||
Totaal taakveld openbaar vervoer | 700 | 350 | 200 | 100 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen x € 1.000
In de bovenstaande tabel zijn de geplande investeringen op taakveld niveau weergegeven. In de bijlage meerjareninvesteringsplan 2023-2026 is een gedetailleerd overzicht per krediet opgenomen.
Verbonden Partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling: In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
De MRDH werkt aan een nieuwe Strategische Agenda en Meerjarenbegroting. Inzet van Leidschendam-Voorburg is het tijdig betrekken van de gemeenteraden in dit soort belangrijke processen, zodat zij hun kaderstellende en controlerende rol kunnen uitoefenen.