De lasten en de baten voor het jaar 2023 binnen het programma Bestuur en Ondersteuning bedragen respectievelijk € 8.663.000 en € 3.066.000 Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste afwijkingen tussen de ramingen 2022 en 2023.
Lasten
Bestuur
Bij taakveld Bestuur wordt de lasten daling voornamelijk veroorzaakt door de daling van de inzet van tijdelijke middelen om de kosten van de noodzakelijke organisatieontwikkelingen te dekken die in de kaderbrief 2021 zijn toegelicht. Het betreft het budget voor de doorontwikkeling van LV en het gaat om een incidenteel bedrag in 2021, 2022 en 2023. Daarnaast zijn er incidentele coronabudgetten binnen dit taakveld opgenomen in 2022. Vanaf 2023 zijn die niet meer begroot.
Burgerzaken
De lastendaling bij Burgerzaken wordt veroorzaakt door het aanpassen van de toerekening van overhead aan het taakveld Burgerzaken. Dit is conform regelgeving (BBV). Deze verplaatsing is budgetneutraal (lagere lasten op taakveld Burgerzaken en hogere lasten op taakveld Overhead).
Beheer overige gebouwen en gronden
De lastendaling bij Beheer overige gebouwen en gronden wordt veroorzaakt doordat in 2022 Herenstraat 42 is verkocht. Hiervoor is een incidentele extra afschrijving opgenomen in de begroting voor het pand aan de Herenstraat 42. Vanaf 2023 wordt er niet meer afgeschreven op het pand aan de Herenstraat 42 en verdwijnen ook andere lasten uit de begroting, zoals onderhoud, verzekeringen en energielasten. Daarnaast wordt de lastendaling veroorzaakt door het aanpassen van de toerekening van overhead aan dit taakveld. Dit leidt dit tot een voordeel op het taakveld Beheer overige gebouwen.
Baten
Burgerzaken
De baten bij het taakveld Burgerzaken dalen structureel doordat rijbewijzen vanaf 2023 digitaal kunnen worden aangevraagd en verlengd. Hierdoor wordt een daling van de opbrengsten verwacht.