Tot dit taakveld behoren de inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval:
- Afvalscheiding en recycling
- Vuilophaal en afvoer
- Vuilstort en verwerking
- Baten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
- Kosten van de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing
Wat gaan we daarvoor doen?
De afvalinzameling in de gemeente Leidschendam-Voorburg vindt plaats conform het concept Het Nieuwe Inzamelen 2.0. Bij de realisatie van nieuw beleid is er ruimte voor maatwerk op wijkniveau waarbij bewonersparticipatie belangrijke input is. Mede dankzij het eigenaarschap van afvalverwerker HVC kan de gemeente, als onderdeel van het bredere afvalbeleid, kiezen voor een uitbreiding van nascheiding.
We stimuleren onze inwoners om het huishoudelijk afval beter te gaan scheiden om zo dicht mogelijk bij de gestelde VANG (Van Afval Naar Grondstof) doelstellingen te komen van 100Kg restafval per persoon per jaar. Zo nemen we een stap richting een circulaire samenleving, verbruiken we met elkaar minder grondstoffen en verlagen we de uitstoot van CO2 bij verbranding van ons restafval.
We gaan actiever sturen op een betere afvalscheiding van onze inwoners door inzet van de Avalex grondstofcoaches. Daarbij gaan we ook meer handhaven op de gemeentelijke aanbiedregels voor huishoudelijk afval om overlast door zwerfafval te voorkomen.
De afvalvoorzieningen binnen de gemeente zijn toegankelijk voor senioren en mindervaliden, waar nodig bieden we deze doelgroep de mogelijkheid om gebruik te maken van de vangnetregeling waarbij het huishoudelijk afval wekelijks aan huis wordt opgehaald.
Voor 2023 zijn de volgende acties gepland :
- In 2023 is het Nieuwe Inzamelen 2.0 volledig ingevoerd;
- Leidschendam-Voorburg communiceert actief met haar inwoners over afvalscheiding, de nadruk zal in 2023 liggen op de verbetering van de kwaliteit van de stromen GFT+E en PMD zodat hier minder afkeur op plaatsvindt. Door de toename van OPK (oud papier en en karton) zal deze inzameling extra aandacht krijgen. Waar dat kan zullen extra ondergrondse OPK containers geplaatst worden. Met name de hoogbouwwijken zullen extra aandacht krijgen;
- Door inzet van grondstofcoaches verbeteren we de scheidingsresultaten op die locaties waar deze achterblijft bij het gemiddelde resultaat.
- Ook in 2023 is het gedrag van inwoners rondom het aanbieden en scheiden van afval van belang. Door middel van onder andere communicatie blijven we met inwoners kijken naar optimalisatie van service en scheidingspercentages.
Wat mag het kosten?
Afval | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.435 | 9.911 | 9.650 | 9.827 | 9.949 | 10.061 |
Baten | 12.747 | 13.172 | 12.937 | 13.158 | 13.305 | 13.441 |
Saldo van lasten en baten | 3.312 | 3.260 | 3.288 | 3.330 | 3.356 | 3.379 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op de kosten die worden gemaakt voor de afvalinzameling en de gemeentelijke kosten voor het project het omgekeerd inzamelen (zie voor de kostenopbouw van de afvalstoffenheffing de paragraaf lokale heffingen).
De baten betreffen de inkomsten uit de afvalstoffenheffing.
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland voor dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Gemeenschappelijke regeling Avalex |
---|
Doelstelling: Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden. |
- Marktontwikkeling grondstofprijzen
De markt voor het verwerken van afvalstoffen/grondstoffen blijft net als het voorgaande jaar in beweging. Algemeen beeld is dat zowel de kosten voor het verwerken en verbranden van het huishoudelijk afval als de opbrengsten voor grondstoffen toenemen. Deze trends zijn verwerkt in deze begroting.
- Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Met de introductie van producentenverantwoordelijkheid wordt de verantwoordelijkheid voor de logistiek en de financiering van het afvalbeheer bij de producenten van de betrokken producten gelegd. Deze wetgeving brengt een verschuiving van verantwoordelijkheden met zich mee. Van oudsher zijn de gemeenten verantwoordelijk voor afvalbeheer. In de nieuwe situatie zijn producenten verantwoordelijk geworden voor de financiering van de inzameling en verwerking van afgedankte producten, die voorheen voor rekening van gemeenten is uitgevoerd.
Producentenverantwoordelijkheid is al wettelijk vastgelegd voor een aantal producten, waaronder elektronica, batterijen en kunststofverpakkingen. De producenten kunnen de daadwerkelijke uitvoering laten doen door de gemeenten, die hiervoor dan een passende vergoeding moeten ontvangen. In deze begroting worden deze vergoedingen meegenomen voor zover van toepassing.
De stromen waarvoor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid wordt ingezet neemt de komende jaren steeds verder toe, te denken valt aan textiel en matrassen met ingang van 2022 en 2023.
- Start dienstverlening HVC
Vanaf 2022 is de samenwerking met HVC voor de verwerking van grof-, GFT- en restafval gestart. Deze kosten en tarieven (op basis van tarief 2022) zijn meegenomen in deze begroting. Door de samenwerking met HVC is vanaf 1 januari 2022 ook het product nascheiding PMD opgenomen in de Producten Diensten Catalogus (PDC) van Avalex.