Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp voor kinderen en jongeren tot 18 jaar (-23 jaar) die uitsluitend toegankelijk zijn met een toekenningsbeschikking (indicatie) van de gemeente of een verwijzing van een huisarts of specialist, waaronder:
- Ambulante hulp (begeleiding, opvoedhulp)
- Jeugdhulp met verblijf
- GGZ ondersteuning (basis en specialistisch)
- Crisishulp
- Gesloten Jeugdzorg
Wat gaan we daarvoor doen?
Specifiek voor kinderen geldt dat ze veilig, gezond en kansrijk op moeten kunnen groeien. Verschillen in afkomst of achtergrond mogen daarbij niet uitmaken. Dit is natuurlijk in de eerste plaats een verantwoordelijkheid voor hun ouders, maar als het nodig is kunnen ook zij rekenen op steun van de gemeente en welzijnsorganisaties. Ook het maatschappelijk middenveld kan hierbij een rol spelen.
De gemeente ontvangt jaarlijks circa 4.500 aanvragen voor jeugdhulp. Van deze 4.500 aanvragen komen er ongeveer 1.100 binnen via de eigen lokale toegang (jeugdteam) en 3.400 via externe verwijzers (huisarts, gecertificeerde instellingen, medisch specialist). Circa 2.000 jeugdigen ontvangen jaarlijks geïndiceerde jeugdhulp.
De regiovisie biedt een richting voor de komende jaren en is opgesteld door de H10 gemeenten. Het doel van de regiovisie is de transformatiebeweging naar een duurzaam en versterkt jeugdhulpstelsel kracht bij te zetten. Daarmee willen de gemeenten inzetten op een continue verbetering van de jeugdhulp en daarbij de kosten beheersbaar maken. De regiovisie beschrijft 5 ambities met als doel goede en betaalbare hulp voor de jeugdigen, voor nu en in de komende jaren. Grip op kwaliteit en kosten gaan daarbij hand in hand.
- Versterken van het gewone opvoeden en opgroeien
- Tijdig inzetten van passende hulp
- Kinderen en jongeren groeien zo thuis mogelijk op
- Duurzaam veilig opvoeden (zie hiervoor 6.82)
- Jeugdhulp en onderwijs werken effectief samen
We komen met een voorstel voor de mogelijkheden om de afbakening van de jeugdhulp, vooruitlopend op een wijziging van de Jeugdwet op dit punt, vorm te geven. Het verlagen van de administratieve lasten in de gehele keten heeft doorlopend aandacht bij het contracteren van jeugdhulp.
Lokaal wordt de verbinding gelegd met het Sociaal Kompas en lokaal jeugdbeleid. In 2023 wordt er een actualisatie van het lokale jeugdbeleid opgeleverd. Een onderdeel van het jeugdbeleid is het versterken van de regiefunctie door de gemeente, bij multi-problematiek en wanneer de inwoner en zijn omgeving daar niet zelf toe in staat is.
Voor 2023 zijn de volgende acties gepland :
- Het onderzoeken van mogelijkheden om de afbakening van de jeugdhulp, vooruitlopend op een wijziging van de Jeugdwet op dit punt, vorm te geven.
- De regiefunctie van de gemeente wordt verder doorontwikkeld, rekening houdend met de Wet Aanpak Multi-problematiek Sociaal domein (WAMS) (zie toelichting bij 6.2 Wijkteams).
- Het versterken toegang tot jeugdhulp, door de samenwerking tussen de gemeentelijke toegang, de huisartsen en de praktijkondersteuners jeugd te verbeteren.
Wat mag het kosten?
Maatwerk dienstverlening 18- | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 22.912 | 22.074 | 24.143 | 23.492 | 22.022 | 20.610 |
Baten | 0 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -22.912 | -22.034 | -24.143 | -23.492 | -22.022 | -20.610 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen jeugdzorgkosten (in natura en PGB's).
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland voor dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau) |
---|
Doelstelling: Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg. |
Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden is verantwoordelijk voor de inkoop en het contractmanagement voor Jeugdhulp namens de gemeenten in Haaglanden. Samen met gemeenten en aanbieders werkt het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden aan de verdere inhoudelijke ontwikkeling van jeugdhulp in de regio en kostenbeheersingsmaatregelen zoals het richtinggevend kader (RGK).