Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
De al in 2019 voelbare spanning op de arbeidsmarkt is groter geworden. De bedrijfszekerheid van de gemalen voldoet aan de eisen.
Gemeentelijke bijdrage
n.n.b.
Spiegeling afwegingskader
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 0
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 0
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 0
Resultaat over 2021
€ 0
Risico's
De financiële risico's zijn gelijk met uitvoering door de ambtelijke organisatie van LV. De personele risico's met betrekking tot beschikbaarheid en kennis van personele zijn beduidend lager, maar niet afwezig.
- Verbonden partij Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
De MRDH werkt aan een nieuwe Strategische Agenda en Meerjarenbegroting. Inzet van Leidschendam-Voorburg is het tijdig betrekken van de gemeenteraden in dit soort belangrijke processen, zodat zij hun kaderstellende en controlerende rol kunnen uitoefenen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 216.147
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
toelichting:
Voor de rijksmiddelen in het kader van de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU) is Leidschendam-Voorburg afhankelijk van de MRDH. Leidschendam-Voorburg kan voor kleine - en grote projecten een verzoek om een bijdrage in dit kader indienen bij MRDH. Indien de raad besluit om uit de MRDH te stappen dan missen we de mogelijkheid van een bijdrage in infrastructurele werken. De bijdragen die de gemeente de afgelopen jaren toegekend gekregen heeft bedroegen regelmatig bedragen > € 250.000 per project. Na eventuele uittreding heeft de gemeente geen mogelijkheid meer om een bijdrage in infrastructurele werken uit de zogenaamde BDU middelen aan te vragen / te krijgen. Kortom uittreding is geen optie.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 29.429.403
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 31.048.050
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 1.127.554.201
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 1.054.909.811
Resultaat over 2021
€ 1.459.857
Risico's
De risico’s hebben betrekking op de volgende programma's / onderdelen binnen de begroting 2023:- Programma Economisch Vestigingsklimaat De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kunnen opgevangen worden uit de berekende uittreedsom die een deelnemer verschuldigd is bij uittreding uit de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (GR MRDH) en dat bestaat uit de schade die de GR MRDH lijdt als gevolg van de uittreding. De uittreedsom wordt bepaald op basis van de “Algemene regel voor uittreding uit de GR MRDH”, die het algemeen bestuur op 12 juli 2019 vastgesteld heeft.- Programma Exploitatie- en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer De risico’s die samenhangen met de activiteiten voor verkeer en vervoer worden allereerst opgevangen met een risicobuffer die binnen de projecten, waarbij financiële risico’s worden geïdentificeerd, wordt aangehouden. Wanneer deze risicobuffer niet afdoende is, worden de BDU-middelen aangesproken. Dit heeft tot gevolg dat andere bestedingen ten laste van de BDU-middelen lager worden en/of vertragen. De taken voor verkeer en vervoer worden in hoge mate (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen. Omdat deze middelen, voor zover ze nog niet besteed zijn worden beschouwd als vreemd vermogen, kan er geen risicoreserve worden opgebouwd van deze middelen. - Financiering OV-bedrijvenMRDH financiert de investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van de regionale OV-bedrijven. Dat brengt risico’s met zich mee, die in een in 2016 uitgevoerd extern onderzoek nader zijn geduid. Daaruit is geconcludeerd dat een reserve moet worden gevormd om de risico’s die van directe invloed zijn op de economische waarde van het te financieren materieel, naar behoren af te dekken. Daarbij is meegewogen dat de MRDH voor de periode 2016-2026 een railconcessie heeft gegund aan voornoemde OV-bedrijven, dat de MRDH een eerste zekerheidsrecht verwerft over de te financieren activa en dat het kredietrisico wordt beperkt, doordat de afschrijvingen over door de MRDH goedgekeurde railinvesteringen en de rente over de daarvoor verstrekte leningen in de maandelijks door de MRDH te betalen concessievergoeding zijn opgenomen.De ondergrens voor de opbouw van de risicoreserve financieringen wordt net als in de begroting 2022 berekend op basis van de maandelijks te betalen concessievergoedingen. De maandelijkse concessievergoedingen voor rail en bus bedragen gemiddeld € 31 miljoen. Uitgaande van een worst case scenario (faillissement) wordt de kans dat maximaal één maand aan concessievergoeding als verloren moet worden beschouwd, als hoog (90%) ingeschat. De ondergrens van de op te bouwen risicoreserve wordt daarmee bepaald op € 28 miljoen.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De adviescommissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in het milieudomein, onder voorzitterschap van de heer J.J. van Aartsen, heeft haar
eindrapport “Om de leefomgeving” aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.
De commissie komt op basis van een grondige analyse met een aantal stevige aanbevelingen. De commissie komt tot de conclusie dat het VTH-stelsel niet goed functioneert en
ook niet voldoet aan de oorspronkelijke bedoeling van de commissie-Mans uit 2008. De commissie adviseert om binnen de fundamenten van het bestaande stelsel tot een serie
essentiële verbeteringen te komen.In opdracht van de provincie heeft Twynstra Gudde heeft een brede verkenning uitgevoerd naar de Omgevingsdiensten, waarbij gekeken is naar de noodzaak
van kwaliteitsverbetering van de uitvoering en de vraag in hoeverre de noodzakelijke verbetering door de bestuurlijke partners (provincie en gemeenten) en andere betrokkenen wordt
herkend en gedeeld.Gemeentelijke bijdrage
€ 950.023
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 1.071.385
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 1.817.085
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 18.667.793
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 19.539.936
Resultaat over 2021
€ 1.415.367
Risico's
De ODH probeert zo veel mogelijk uitval als gevolg van calamiteiten te voorkomen. Hier valt ook uitval alsgevolg van ziekteverzuim onder. Het ziekteverzuim en de toepassing ervan blijft net als in voorgaande jarencontinue de aandacht vragen. Langdurige ziektegevallen worden periodiek met de leidinggevendenbesproken in het Sociaal Medisch Team (SMT) met als doel een zo spoedig mogelijke re-integratie.Ook calamiteiten (zoals grootschalige milieu-incidenten) waarbij de inzet van menskracht en middelen vande ODH wordt gevraagd kunnen tot extra kosten leiden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
- Marktontwikkeling grondstofprijzen
De markt voor het verwerken van afvalstoffen/grondstoffen blijft net als het voorgaande jaar in beweging. Algemeen beeld is dat zowel de kosten voor het verwerken en verbranden van het huishoudelijk afval als de opbrengsten voor grondstoffen toenemen. Deze trends zijn verwerkt in deze begroting.
- Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Met de introductie van producentenverantwoordelijkheid wordt de verantwoordelijkheid voor de logistiek en de financiering van het afvalbeheer bij de producenten van de betrokken producten gelegd. Deze wetgeving brengt een verschuiving van verantwoordelijkheden met zich mee. Van oudsher zijn de gemeenten verantwoordelijk voor afvalbeheer. In de nieuwe situatie zijn producenten verantwoordelijk geworden voor de financiering van de inzameling en verwerking van afgedankte producten, die voorheen voor rekening van gemeenten is uitgevoerd.
Producentenverantwoordelijkheid is al wettelijk vastgelegd voor een aantal producten, waaronder elektronica, batterijen en kunststofverpakkingen. De producenten kunnen de daadwerkelijke uitvoering laten doen door de gemeenten, die hiervoor dan een passende vergoeding moeten ontvangen. In deze begroting worden deze vergoedingen meegenomen voor zover van toepassing.
De stromen waarvoor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid wordt ingezet neemt de komende jaren steeds verder toe, te denken valt aan textiel en matrassen met ingang van 2022 en 2023.
- Start dienstverlening HVC
Vanaf 2022 is de samenwerking met HVC voor de verwerking van grof-, GFT- en restafval gestart. Deze kosten en tarieven (op basis van tarief 2022) zijn meegenomen in deze begroting. Door de samenwerking met HVC is vanaf 1 januari 2022 ook het product nascheiding PMD opgenomen in de Producten Diensten Catalogus (PDC) van Avalex.Gemeentelijke bijdrage
€ 9.009.299
Spiegeling afwegingskader
In 2021 is de bestaande bedrijfsvoeringsorganisatie geëvalueerd. Het bestuur van Avalex heeft daarop besloten de huidige governance structuur van Avalex voort te zetten.
Voor begin 2024 is een nieuwe evaluatie van Avalex voorzien.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 5.353.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 6.253.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 34.352.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 36.952.000
Resultaat over 2021
€ 49.000
Risico's
Begin 2022 is onder begeleiding van Deloitte een risico-inventarisatie uitgevoerd. Naast het risico van stijgende marktprijzen en schaarste van grondstoffen zijn de nieuwe risico’s geprioriteerd.1. Het risico dat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn met de juiste competenties, doordat Avalex niet als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt.2. Het risico op beperkte kennisborging: er zijn veel kwetsbare functies, waar maar één persoon de functie uit-voert. Er kan bijvoorbeeld een direct probleem ontstaan wanneer iemand tijdelijk afwezig is.3. Het risico dat deelnemende gemeentes steeds meer maatwerk wensen, waardoor efficiëntie verloren gaat en de kosten stijgen.4. Het risico dat uitgebreide producentenverantwoordelijkheid leidt tot suboptimale verwerkingsstromen door veel verschillende stromen met lage volumes5. Het risico dat er onvoldoende erkenning bij politieke opdrachtgevers is m.b.t. de duurzaamheidsdoelstellin-gen en de investeringen die dat vraagt vanuit de gemeente.Bij het vaststellen van het weerstandsvermogen wordt de weerstandscapaciteit afgezet tegen de risico’s die Avalex loopt. De weerstandscapaciteit is de som van de middelen en mogelijkheden om niet begrote, onverwachte en substantiële kosten te dekken. De afgelopen jaren werden diverse financiële uitvoeringsrisico’s benoemd, waarvan na analyse bleek dat ze of niet plaats vonden of dat ze konden worden opgevangen in de lopende begroting. Dit betreft daarmee aanvaardbare bedrijfsrisico’s.De nieuwe risico's vragen om eigen beheersmaatregelen die in de meeste gevallen niet uit te drukken is in geld.Het grootste financiële risico dat Avalex loopt is het niet kunnen voldoen aan haar verplichtingen. Om de benodigde weerstandscapaciteit te kunnen bepalen wordt uitgegaan van de lopende uitgaven voor drie maanden, drie keer 1,5 miljoen, totaal € 4,5 miljoen.
- Verbonden partij Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRH spelen zich af binnen de kolommen (brandweer, zorg, gemeentelijke crisisbeheersing en in het verlengde daarvan de multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing, alsook de gemeenschappelijke meldkamer). Het beleid van de brandweer blijft ook de komende jaren gericht op het waarborgen van de fysieke veiligheid binnen de regio. Het regionale risicoprofiel is de basis voor het ontwikkelen van de brandweerinzet om de juiste zorg op het juiste moment te kunnen leveren. Ter voorbereiding op de incidenten en crisis die buiten de dagelijkse zorg vallen, en die een multidisciplinair en veelal grootschalig optreden vergen, beschikt de VRH over een actueel Regionaal Risicoprofiel, een Beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing en een Regionaal Crisisplan. De Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) is een integraal onderdeel van het systeem van veiligheidszorg in Nederland. Belangrijk, het komende jaar, voor de positie van de GHOR zijn de uitkomsten van de evaluatie Wet Veiligheidsregio's.
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.131.000
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 8.193.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 4.146.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 118.671.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 111.069.000
Resultaat over 2021
€ 1.265.604
Risico's
De VRH heeft in haar begroting 2023 enkele risico's geïdentificeerd die een jaarlijks terugkeer hebben. Deze risico's worden grotendeels beperkt voor de gemeente door het weerstandsvermogen van de VRH. Het versneld sparen voor het "functioneel leeftijdsontslag" (FLO) is een actueel risico voor de gemeente. Om dit risico zo beperkt mogelijk te houden heeft de VRH een extern bureau ingeschakeld om de kosten voor de FLO per gemeente te actualiseren. Het financiële effect hiervan is opgenomen in de bijdrage van de gemeente aan de VRH.
- Verbonden partij GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In de tweede helft van 2021 is de vier-jaarlijkse evaluatie van de Gemeenschappelijk Regeling GGD en VT Haaglanden uitgevoerd. De uitkomsten van de evaluatie zullen in 2022 besproken worden. De evaluatie richt zich in de basis op de organisatievorm én de werking van de GR. Het doel van de evaluatie is om het construct van de GR verder te optimaliseren, zodat de GR maximaal dienstbaar is aan de inhoudelijke opgaven en ontwikkelingen en kan doen waarvoor zij is opgericht, namelijk regionaal samenwerken op:
a. het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid;
b. het voorkomen van en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.
De evaluatie kan dus leiden tot handreikingen ter versterking van de vorm en de werking van de GR, eventueel in de tijd uitgelijnd.Gemeentelijke bijdrage
€ 1.587.000
Spiegeling afwegingskader
De raad heeft gelegenheid gekregen haar zienswijze op de evaluatie mee te geven. De evaluatie richt zich op de organisatievorm én de werking van de GR en gaat verder dan de afspiegeling aan het afwegingskader. Door het uitvoeren van de evaluatie is afspiegeling van het afwegingskader nu overbodig. De timing van de volgende afspiegeling aan het afwegingskader zal bepaald worden na uitkomsten van de evaluatie.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 2.082.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 2.754.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 28.905.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 3.187.000
Resultaat over 2021
€ 2.028.000
Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & VeiligThuis beschikt zelf over een zeer beperkte weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. De verwachting is dat het totale risico maximaal € 1 miljoen bedraagt (aandeel LV is circa € 55.000). met name gerelateerd aan het risico op verdere volumegroei bij Veilig Thuis en het niet kunnen invullen van vacatures. Vanuit het perspectief van de gemeente worden geen andere grote risico's gezien.
- Verbonden partij Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. In 2019 is de gemeenschappelijke regeling gewijzigd, waarmee de taken en verantwoordelijkheden beter zijn beschreven. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden is verantwoordelijk voor de inkoop en het contractmanagement voor Jeugdhulp namens de gemeenten in Haaglanden. Samen met gemeenten en aanbieders werkt het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden aan de verdere inhoudelijke ontwikkeling van jeugdhulp in de regio en kostenbeheersingsmaatregelen zoals het richtinggevend kader (RGK)
Gemeentelijke bijdrage
€ 257.000
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling SJBH trad op 1 januari 2020 in werking. Partijen zijn deze regeling voor onbepaalde tijd aangegaan.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 43.687
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 84.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 958.756
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 1.338.000
Resultaat over 2021
€ 41.000
Risico's
In de risicoparagraaf in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen. Ook is er een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is daarbij bepaald op € 680.000. Het aandeel van Leidschendam-Voorburg hierin is 7%, € 47.600.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
Door vertraging in onder ander de omlegging van datakabels is de bouwlocatie Leytsche hof later dan gepland bouwrijp gemaakt, inmiddels is deze geleverd aan BPD.
Het dempen van de vijver zal in afstemming met de bouwaannemer tijdens de bouw plaatsvinden.
De herinrichting van het Plaspoelhavengebied (haven inrichting omgeving en speeltuin) is gereed en wordt binnenkort opgeleverd en overgedragen aan de gemeente.
Plaatsing van het kunstwerk op de nieuwe brug over de Plaspoelhaven zal naar verwachting in september 2022 plaatsvinden.
De openbare ruimte rond het bouwplan Molenpad is opgeleverd en er worden voorbereidingen getroffen voor de inrichting van de Schoorlaan in aansluiting op de oplevering van woningen, die binnenkort plaatsvindt.
Door het aanhouden van het bouwplan Rijnlandstraat -noord in de raad, schuift het bouwrijp maken en leveren van deze locatie verder door in de tijd. De verwachting is dat het bouwrijp maken en het leveren van deze laatste locatie in 2023 plaats gaan vinden.Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 804.732
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 1.006.557
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 0
Resultaat over 2021
- € 566.024
Risico's
De Vof Leidschendam Centrum heeft als belangrijkste activiteit het verkopen en bouwrijp maken van gronden ten behoeve van woningbouw en de inrichting van de openbare ruimte. Per 30 juni 2022 heeft het grootste deel van de investeringen plaatsgevonden. Over het restant van de investeringen (circa € 3,7 miljoen) loopt de vennootschap een prijsrisico. Voor het opvangen van prijsrisico's is in de grondexploitatie 2022 een post onvoorzien opgenomen van circa € 400.000.
- Verbonden partij Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn (voor 2025) het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2025) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit. Dunea is zich bewust van de versnelde bevolkingsgroei, PFAS problematiek en de daarmee gaande investeringen. Dit wordt op dit moment in kaart gebracht.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Er wordt steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 236.753.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 245.294.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 359.540.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 361.768.000
Resultaat over 2021
€ 8.500.000
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De solvabiliteit op dit moment ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering, extra investeringen en extra zuivering in verband met bijvoorbeeld PFAS toenemen.
- Verbonden partij BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille).
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 4.364.000.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 4.329.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 155.995.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 144.728.000.000
Resultaat over 2021
€ 236.000.000
Risico's
BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. De Common Equity Tier 1-ratio en Tier 1-ratio bedragen per einde 2021 32% respectievelijk 38%. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. De risico's zijn voor de aandeelhouder beperkt. Voor de bank zelf zijn de volgende risico's te noemen: Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving, Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt, Overheidsvisie op nutsbanken en Desintermediatie. De bank speelt hier actief op in.
- Verbonden partij Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin op termijn nog niet de benodigde middelen beschikbaar heeft. Stedin is samen met de aandeelhouders, met het traject 'lange termijn financiering 3', aan het onderzoeken op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kan krijgen. Dit is het vervolg op het succesvol afgesloten traject lange termijn financiering 2. Ook nieuwe partijen worden hierbij betrokken. De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden actief betrokken bij het traject.
Gemeentelijke bijdrage
0,-
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
2.891 mln.
Eigen vermogen 31-12-2021
3.270 mln.
Vreemd vermogen 1-1-2021
4.681 mln.
Vreemd vermogen 31-12-2021
4.912 mln.
Resultaat over 2021
21 mln.
Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Het netwerk staat onder druk. Dit kan tot afschakelen leiden. Zeer waarschijnlijk zal er door de grote investeringen geen of minimaal dividend meer op de reguliere aandelen worden uitgekeerd. Dit effect is in de begroting van onze gemeente verwerkt. Verder zijn er op dit moment geen grote risico's.
- Verbonden partij Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Het werkbedrijf de Binnenbaan heeft in het bedrijfsplan "iedereen kan op werk" 5 ontwikkelsporen opgenomen ten behoeve van innovatie en ontwikkeling van de dienstverlening.
Gemeentelijke bijdrage
2.393.000
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam - Voorburg heeft een inkooprelatie met dit Werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. In aanloop tot een besluit op een volgende contractperiode zal in 2024 worden gespiegeld aan het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
100.000
Eigen vermogen 31-12-2021
1.914.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
4.070.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
5.634.000
Resultaat over 2021
1.814.000
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.